Op het moment dat ik deze column schrijf ligt de meivakantie alweer een week of twee achter ons. Veel gezinnen zijn voor een korte vakantie naar het buitenland geweest en blijkbaar was de exodus zo massaal, dat er grote problemen op Schiphol zijn ontstaan. Urenlang wachten voor veiligheidscontroles en dan ook nog de vlucht missen. Dat is wat duizenden vakantiegangers onlangs op Schiphol is overkomen.
Van tevoren had onze nationale luchthaven al gewaarschuwd voor een topdrukte, maar blijkbaar werd daar toch onvoldoende op geanticipeerd. In ieder geval is voor de komende zomerperiode al aangegeven dat Schiphol 'alles op alles’ gaat zetten om ellenlange wachtrijen bij de veiligheidscontroles te voorkomen. Extra personeel en een tijdelijke terminal worden ingezet.
Maar goed, daar sta je dan als gestrande vakantieganger. Eerst uren in de rij gestaan om dan te vernemen dat de vlucht inmiddels is vertrokken. Wat zijn dan je rechten en waar is dat geregeld. Daar ben ik maar eens ingedoken. Want ja, de zomer zomervakantie nadert al snel en of het Schiphol dan wel gaat lukken om iedereen op tijd in het vliegtuig te krijgen is maar zeer de vraag.
De rechten van luchtvaartpassagiers bij vluchtvertraging, annulering en instapweigering zijn in een Europese Verordening (EU Verordening 261/2004) vastgelegd en in 2005 in werking getreden. Hoewel de pijlen in de Verordening worden gericht op vertragingen veroorzaakt door luchtvaartmaatschappijen, wordt vrij algemeen aangenomen dat ook luchthavens aangesproken kunnen worden als zij de vertraging veroorzaken. Dit dan niet op basis van de verordening, maar op grond van het gewone aansprakelijkheidsrecht. Uit de media blijkt dat meerdere bureaus inmiddels hun diensten aan de gestrande reizigers hebben aangeboden.
De EU Verordening is van toepassing op vluchten die vanaf een luchthaven in de Europese Unie vertrekken en uiteraard dient de reiziger zich op tijd en met een geldige boeking bij de incheckbalie te hebben gemeld. Wordt aan deze eerste vereisten voldaan, dan heeft een gestrande reiziger recht op verzorging vanaf twee uur vertraging en recht op compensatie vanaf drie uur vertraging of terugbetaling bij meer dan vijf uur vertraging.
Onder verzorging wordt verstaan eten en drinken (alcoholische consumpties uitgezonderd), verfrissingen en twee telefoontjes, faxen of e-mailberichten, mits in redelijke verhouding tot de wachttijd. Als de wachttijd zo lang wordt dat de reiziger genoodzaakt is te overnachten, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om een hotelaccommodatie - inclusief vervoer daarnaartoe - te regelen.
Is een vlucht meer dan drie uur vertraagd of is de vlucht kort voor vertrek geannuleerd, dan heeft de passagier recht op compensatie. De Verordening noemt verschillende bedragen, afhankelijk van de vluchtbestemming. Vluchtbestemmingen binnen de EU € 250,- bij een vertraagde vlucht tot 1500 km en € 400,- bij een vlucht van meer dan 1500 km. Ligt de bestemming buiten de EU dan gelden dezelfde bedragen, echter voor vluchten van meer dan 3500 km geldt een bedrag van € 600,-. Kinderen tussen de 0 en 2 jaar krijgen overigens geen vergoeding, voor hen hoeft namelijk geen stoel geboekt te worden.
Bij een vertraging van minimaal vijf uur kan de reiziger er ook voor kiezen om de vlucht te staken en terugbetaling van de ticketprijs te verlangen.
Het kan natuurlijk voorkomen dat een luchtvaartmaatschappij of een luchthaven eigenlijk niets aan de vertraging kan doen en het haar ook niet aan te rekenen is. In dat geval is sprake van een buitengewone omstandigheid. Denk aan weersomstandigheden, terrorisme of medische noodlandingen. In dat geval is er geen recht op compensatie.
Hoe dan ook, ga in ieder geval goed voorbereid op reis en check voor vertrek altijd de reisinformatie van de luchthaven en de vliegmaatschappij.
Ik wens jullie allen een fijne zomervakantie!
Mandaru Legal Consultancy bv
06-55400242
www.mandaru.nl
Maar goed, daar sta je dan als gestrande vakantieganger. Eerst uren in de rij gestaan om dan te vernemen dat de vlucht inmiddels is vertrokken. Wat zijn dan je rechten en waar is dat geregeld. Daar ben ik maar eens ingedoken. Want ja, de zomer zomervakantie nadert al snel en of het Schiphol dan wel gaat lukken om iedereen op tijd in het vliegtuig te krijgen is maar zeer de vraag.
De rechten van luchtvaartpassagiers bij vluchtvertraging, annulering en instapweigering zijn in een Europese Verordening (EU Verordening 261/2004) vastgelegd en in 2005 in werking getreden. Hoewel de pijlen in de Verordening worden gericht op vertragingen veroorzaakt door luchtvaartmaatschappijen, wordt vrij algemeen aangenomen dat ook luchthavens aangesproken kunnen worden als zij de vertraging veroorzaken. Dit dan niet op basis van de verordening, maar op grond van het gewone aansprakelijkheidsrecht. Uit de media blijkt dat meerdere bureaus inmiddels hun diensten aan de gestrande reizigers hebben aangeboden.
De EU Verordening is van toepassing op vluchten die vanaf een luchthaven in de Europese Unie vertrekken en uiteraard dient de reiziger zich op tijd en met een geldige boeking bij de incheckbalie te hebben gemeld. Wordt aan deze eerste vereisten voldaan, dan heeft een gestrande reiziger recht op verzorging vanaf twee uur vertraging en recht op compensatie vanaf drie uur vertraging of terugbetaling bij meer dan vijf uur vertraging.
Onder verzorging wordt verstaan eten en drinken (alcoholische consumpties uitgezonderd), verfrissingen en twee telefoontjes, faxen of e-mailberichten, mits in redelijke verhouding tot de wachttijd. Als de wachttijd zo lang wordt dat de reiziger genoodzaakt is te overnachten, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om een hotelaccommodatie - inclusief vervoer daarnaartoe - te regelen.
Is een vlucht meer dan drie uur vertraagd of is de vlucht kort voor vertrek geannuleerd, dan heeft de passagier recht op compensatie. De Verordening noemt verschillende bedragen, afhankelijk van de vluchtbestemming. Vluchtbestemmingen binnen de EU € 250,- bij een vertraagde vlucht tot 1500 km en € 400,- bij een vlucht van meer dan 1500 km. Ligt de bestemming buiten de EU dan gelden dezelfde bedragen, echter voor vluchten van meer dan 3500 km geldt een bedrag van € 600,-. Kinderen tussen de 0 en 2 jaar krijgen overigens geen vergoeding, voor hen hoeft namelijk geen stoel geboekt te worden.
Bij een vertraging van minimaal vijf uur kan de reiziger er ook voor kiezen om de vlucht te staken en terugbetaling van de ticketprijs te verlangen.
Het kan natuurlijk voorkomen dat een luchtvaartmaatschappij of een luchthaven eigenlijk niets aan de vertraging kan doen en het haar ook niet aan te rekenen is. In dat geval is sprake van een buitengewone omstandigheid. Denk aan weersomstandigheden, terrorisme of medische noodlandingen. In dat geval is er geen recht op compensatie.
Hoe dan ook, ga in ieder geval goed voorbereid op reis en check voor vertrek altijd de reisinformatie van de luchthaven en de vliegmaatschappij.
Ik wens jullie allen een fijne zomervakantie!
Mandaru Legal Consultancy bv
06-55400242
www.mandaru.nl