Het overkomt iedereen wel eens. Je koopt iets en binnen de kortste keren is het stuk of het doet gewoon niet wat je er van verwachtte. Als een product niet aan de koopovereenkomst voldoet, niet de eigenschappen bezit die je wel mag verwachten, dan is het geleverde product non-conform.
Ook al wordt het probleem pas veel later duidelijk, als peilmoment voor het vaststellen van non-conformiteit geldt het moment van afleveren. Het kan dus best lastig zijn om achteraf vast te stellen dat het gekochte product ten tijde van de aflevering al niet aan de koopovereenkomst beantwoordde.
Als koper heb je de bewijsopdracht om aan te tonen dat van non-conformiteit sprake is, tenzij er sprake is van een consumentenkoop (koopovereenkomst tussen een bedrijfsmatige verkoper en een particuliere koper). In dat geval komt de wetgever je als consument tegemoet. Als het gebrek zich namelijk binnen zes maanden – na aankoop - openbaart, dan wordt vermoed dat er sprake is van non-conformiteit en is het aan de verkoper om het tegendeel te bewijzen.
Als koper moet je de verkoper uiteraard wel tijdig informeren dat er een probleem is (“klagen”) en wat het probleem is, en om bewijstechnische redenen bij voorkeur schriftelijk of per mail. Het moment van klagen is niet exact in de wetgeving bepaald (“binnen bekwame tijd”) en zal ook een beetje van de omstandigheden van het geval afhangen. Als richtlijn kan worden aangenomen dat na twee maanden (nadat het probleem werd ontdekt of ontdekt had kunnen zijn) het recht om te klagen is vervallen. Als niet tijdig wordt geklaagd, dan verlies je als koper dus je rechten. Als je tijdig hebt geklaagd, dan moet je vervolgens binnen twee jaar de vordering instellen, omdat deze anders verjaart.
Als de non-conformiteit vaststaat, dan kun je als koper het volgende vorderen:
Heeft u zakelijk (als ondernemer) of als consument ook een “kat in de zak” gekocht en zoekt u advies, neem dan contact op.
Marcel Garst
Mandaru Legal Consultancy bv
06-55400242 of info@mandaru-legal.nl
www.mandaru.nl
Als koper heb je de bewijsopdracht om aan te tonen dat van non-conformiteit sprake is, tenzij er sprake is van een consumentenkoop (koopovereenkomst tussen een bedrijfsmatige verkoper en een particuliere koper). In dat geval komt de wetgever je als consument tegemoet. Als het gebrek zich namelijk binnen zes maanden – na aankoop - openbaart, dan wordt vermoed dat er sprake is van non-conformiteit en is het aan de verkoper om het tegendeel te bewijzen.
Als koper moet je de verkoper uiteraard wel tijdig informeren dat er een probleem is (“klagen”) en wat het probleem is, en om bewijstechnische redenen bij voorkeur schriftelijk of per mail. Het moment van klagen is niet exact in de wetgeving bepaald (“binnen bekwame tijd”) en zal ook een beetje van de omstandigheden van het geval afhangen. Als richtlijn kan worden aangenomen dat na twee maanden (nadat het probleem werd ontdekt of ontdekt had kunnen zijn) het recht om te klagen is vervallen. Als niet tijdig wordt geklaagd, dan verlies je als koper dus je rechten. Als je tijdig hebt geklaagd, dan moet je vervolgens binnen twee jaar de vordering instellen, omdat deze anders verjaart.
Als de non-conformiteit vaststaat, dan kun je als koper het volgende vorderen:
- aflevering van het ontbrekende;
- herstel van de geleverde zaak;
- vervanging van de afgeleverde zaak;
- ontbinding van de koopovereenkomst;
- schadevergoeding,
Heeft u zakelijk (als ondernemer) of als consument ook een “kat in de zak” gekocht en zoekt u advies, neem dan contact op.
Marcel Garst
Mandaru Legal Consultancy bv
06-55400242 of info@mandaru-legal.nl
www.mandaru.nl